"Seseorang yang mengikuti hawa nafsunya, berarti menyerah kepada keinginan musuhnya"

Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar.
(Khalifah ‘Umar)

Wednesday, March 28, 2012

Siapa yang terlibat dengan DOSA WANITA?

Dosa seorang wanita yang tidak menutup aurat dan meLakukan maksiat tidak ditanggung oLehnya seorang sahaja. Tetapi beLiau turut mengheret puLuhan orang lain yang akan menanggung dosa bersamanya. AdakaLanya si wanita ini berkata:

‘Aku tidak menutup aurat itu aku punya pasaL la! Bukan aku menyusahkan kamu pun!’

Sebenarnya beLiau siLap! Dek kerana dirinya yang tidak menutup aurat, beLiau telah membuatkan orang-orang yang bertanggungjawab mendidik dan menjaganya turut menanggung dosa. Siapakah orang-orang itu? Mereka iaLah:

✦ Suaminya...
✦ Ayahnya...
✦ Saudara leLakinya...
✦ Anak leLakinya...

Keempat-empat golongan leLaki ini perlu bertanggungjawab memikuL beban dosa yang dibuat oleh seorang wanita. Adakah ini dikatakan tidak menyusahkan? Itu baru sebahagian. Mereka yang disenaraikan di atas adaLah orang-orang yang perLu ‘bertanggungjawab’, beLum termasuk orang-orang lain yang ‘terLibat’. Di bawah ini saya senaraikan puLa orang-orang lain yang terLibat kerana dosa seorang wanita:

✦ SAHABAT !!!

Sahabat yang menyuruh, mencadangkan dan yang dijadikan contoh untuk seorang wanita membuka aurat perLu menanggung dosa yang sama seperti wanita yang membuka aurat. Sahabat yang tidak menegur juga perLu menanggung dosa kerana tidak menyampaikan amanah dari ALLAH. Telah dinyatakan bahawa kita perLu membuat teguran daLam peringkat:

--> Tegur dengan tangan jika terdaya.
--> Tegur dengan muLut jika terdaya.
--> Benci di dalam hati. Dan ini adaLah seLemah-lemah Iman. Jika tidak menegur kita sekurang-kurangnya perLu merasa benci di daLam hati. Bukankah haL ini menyusahkan orang lain?

✦ ORANG YANG MELIHAT !

Sesiapa sahaja yang meLihat dengan syahwat dan ghairah akan menanggung dosa pengLihatan dan dosa hati. Setiap mata yang memandang waLaupun hanya seheLai rambut akan membuatkan si wanita itu bertambah dosa berLipat kaLi ganda.

✦ JURUFOTO !!!

Jurufoto yang mengambiL gambar wanita bukan mahramnya yang tidak menutup aurat adaLah berdosa. Dosanya akan bertambah apabiLa menyebarkan gambar itu daLam majaLah, internet dan seumpamanya.

✦ PENERBIT Surat khabar, MajaLah, Blog dan sebagainya. !!!

Mana-mana sahaja media yang memaparkan aurat wanita adaLah berdosa. Tengok saja penuLis blog gosip, majaLah, surat khabar dan sebagainya. Semuanya di-penuhi dengan gambar-gambar wanita yang tidak menutup aurat. Kesemua orang ini menanggung dosa disebabkan oleh wanita yang tidak menutup aurat.

✦ PENJUAL / PENYEBAR

Orang yang menjuaL majaLah, gambar-gambar dan sesiapa sahaja yang menyebarkan gambar wanita yang tidak menutup aurat dalam FB, Tagged, Friendster, Myspace dan sebagainya turut menanggung dosa. Dalam Islam, apa sahaja yang haram adaLah haram untuk dijuaL dan disebarkan.

✦ PEMBELI / PEMBACA !!!

Orang yang membeLi dan membaca turut menanggung dosa. Sesiapa yang menyumbang dan memberi sokongan untuk kejayaan mereka-mereka yang mendedahkan aurat ini akan menerima saham dosa masing-masing...
Kerana disebabkan merekaLah goLongan-goLongan yang tidak menutup aurat ini semakin BANGGA dengan dosa-dosa mereka. IniLah antara orang yang akan menanggung dosa kerana seorang wanita yang tidak menutup aurat.

Tidak cukupkah senarai ini menjeLaskan bahawa betapa perbuatan tidak menutup aurat itu akan menyusahkan orang lain? Itu beLum termasuk orang-orang yang meLihat dengan ghairah sehingga menyebabkan mereka berniat untuk merogoL, mencarut, memaki-hamun, mengumpat tentang keburukan bentuk tubuh wanita itu dan banyak lagi kesan buruk yang perLu ditanggung disebabkan sikap SOMBONG seorang wanita yang tidak menutup aurat.

NauzubiLLah…SeteLah membaca, mari kita renung-renungkan kembaLi berapa banyak dosa yang teLah kita kumpuLkan? Beristighfar dan bertaubatLah sebeLum terLambat…Sebarkan artikel ini, semoga kita semua mendapat manfaat. Insya-ALLAH….

No comments:

Post a Comment