"Seseorang yang mengikuti hawa nafsunya, berarti menyerah kepada keinginan musuhnya"

Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezki, tapi tidak menemukan rezki yang lebih baik daripada sabar.
(Khalifah ‘Umar)

Friday, May 20, 2011

Dari Manakah Kita?

Menurut Ibnu Athir, bangsa Melayu berasal dari Bani Jawi, iaitu keturunan Nabi Ibrahim AS, dengan isterinya Qanturah. (Menurut Kamus Dewan, Jawi bererti Melayu. Huruf Jawi adalah sama bentuk dan juga sebutannya seperti huruf Arab dengan beberapa tambahan huruf untuk disesuaikan dengan loghat lidah Melayu.)

Anak-anak Nabi Ibrahim dengan Qanturah (Bani Jawi) diperintahkan supaya mengembara ke tempat-tempat yang jauh di seluruh dunia. Madan dan Madyan telah mengembara ke suatu negeri yang kemudiannya dinamakan Madyan. Qisan diarahkan pergi ke Makkah dan mengahwini wanita Jurhum, lalu lahirlah al-Barbar. Yang lainnya ke Khurasan dan menjadi pemerintah di sana.

No comments:

Post a Comment